Depressie. Laten we erover praten.

  • Geplaatst op
  • Door david Heber
  • 0

Wereldwijd lijden miljoenen mensen aan een depressie. Wat kan je doen om dit tegen te gaan?
Welke rolt speelt voeding? Kan een juiste voeding helpen?

Het is moeilijk om te zien of iemand die je kent last heeft van een depressie.

Mensen kunnen aan de buitenkant perfect in orde  en  zelfs gelukkig lijken. 

Maar binnenin is het een heel ander landschap. Mensen met een depressie lijden aan hardnekkig verdriet, verlies van interesse in normale activiteiten en een algemene lethargie die een negatieve invloed kan hebben op het werk, relaties en fysieke gezondheid.

Depressie kan leiden tot een verminderde kwaliteit van het leven en in het ergste geval kan depressie zelfs eindigen in zelfmoord. Het is een epidemie die wereldwijde meer dan 300 miljoen mensen treft.

Toch wordt depressie vandaag de dag in veel delen van de wereld niet erkend als een ziekte. 

Depressie heeft te maken met hersenchemie en externe negatieve factoren. Het kan iedereen treffen, ongeacht sociaal-economische status, geografie, geslacht of ras.

Maar er is hoop. Depressie kan worden behandeld door middel van gesprekstherapie met een professionele, antidepressieve medicatie of een combinatie van therapie en medicatie.

Er is zelfs onderzoek waaruit blijkt dat goede voeding en lichaamsbeweging de symptomen kunnen verlichten. Helaas hebben mensen die een depressieve episode ervaren vaak geen zin om op te staan en actief te zijn of goed te eten.

Bestrijding van depressie via lichaamsbeweging en juiste voeding.

De Mayo Clinic legt uit dat lichaamsbeweging "feel-good" chemicaliën in je hersenen vrijgeeft. Dat, gecombineerd met een verhoogde lichaamstemperatuur, kan de geest en het lichaam kalmeren.

Volgens het rapport, "Onderzoek naar angst, depressie en lichaamsbeweging" toont aan dat de psychologische en fysieke voordelen van lichaamsbeweging ook kunnen helpen om angst te verminderen en de stemming te verbeteren .... De verbanden tussen angst, depressie en lichaamsbeweging zijn niet helemaal duidelijk - maar training en andere vormen van lichaamsbeweging kunnen de symptomen van angst of depressie zeker verlichten en u zich beter laten voelen.

Fysieke Oefeningen kan er ook toe bijdragen dat angst en depressie niet meer terugkomen als je je eenmaal beter voelt".

Een onderzoek van het National Institutes for Health (NIH) toonde aan dat "Mensen veel te winnen hebben bij regelmatige lichaamsbeweging, zoals een betere slaap, een verhoogde cognitieve functie en een verminderd risico op hart- en vaatziekten.

Deze voordelen kunnen vooral belangrijk zijn voor mensen die een tekort hebben op deze gebieden als gevolg van depressieve symptomen".

Voeding kan ook een rol spelen. Volgens een ander NIH-onderzoek: "Depressie wordt dikwijls gezien als strikt biochemisch of emotioneel geworteld.

Het tegendeel is waar. Voeding kan een belangrijke rol spelen bij zowel het ontstaan als de ernst en de duur van een depressie. Veel van de gemakkelijk waarneembare voedingspatronen die aan een depressie voorafgaan, zijn dezelfde als die welke zich tijdens een depressie voordoen. Deze kunnen bestaan uit een slechte eetlust, het overslaan van maaltijden en een dominant verlangen naar zoet voedsel.

Een ontstekingsremmend dieet rijk aan kleurrijke groenten en fruit, vis en hoogwaardige vezels  kan een verschil maken. Een ontstekingsremmend dieet omvat een voedingspatroon dat zich richt op het eten van verse, plantaardige voedingsmiddelen die rijk zijn aan gezonde vetten en fytonutriënten, terwijl ook de bloedsuikerspiegel stabiel blijft.

Een recente studie gepubliceerd in het Journal of Nutrition vatte het op deze manier samen: "De bevordering van een gezond dieet met ontstekingsremmende eigenschappen kan helpen om depressieve symptomen te voorkomen, vooral bij mannen, rokers of fysiek inactieve personen.

Praat over depressie

Het lijkt misschien eenvoudig, maar open zijn en erover praten is een manier om de ziekte te bestrijden. Of het nu gaat om het delen van informatie over depressie of het praten met iemand die lijdt, deze gesprekken kunnen helpen het stigma rond depressie te doorbreken. Als iemand die je kent een depressie heeft, neem dan hun zorgen serieus en praat er met hen over. En als je last hebt van de symptomen van depressie, zoek dan onmiddellijk hulp.

Het overwegen van een gezond dieet en manieren om lichamelijk actiever te worden kan ook helpen. Je hoeft niet op te springen en een marathon te lopen - zelfs een paar stappen naar beneden lopen of het uitvoeren van enkele eenvoudige, zachte rekoefeningen per dag kan een positieve invloed hebben.

Laten we het stigma van depressie doorbreken. Laten we praten over de ziekte en de manieren waarop mensen die lijden hulp kunnen zoeken en herstellen.

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden